Русалонька купається в росі.
Зілляний дух витає над полями.
Святиться вся природа у цей день.
Вітаємо з Зеленими Святами!
Зелені Свята, перш за все, свято перемагаючої весни
на порозі літа, коли природа святкує з людиною своє відродження.
Святкування починається
з четверга. У цей день дівчата йдуть у поля, в левади або ліс і там завивають
вінки "на всі святки”. Вінки в’ють з конвалій, незабудок, васильку,
чебрецю, вплітають і полин, як засіб від русалок. Використовували гілля різних дерев: клена,
ясена, липи, осоки, але ні в якому разі не верби. Особливо шанована в Україні
була тополя. Існував звичай ставити головне дерево перед воротами та дверима,
щоб захистити себе від відьом. Для цього по кутках хліву встромлювали іноді
осику. За допомогою цього ж дерева вгадували, чи всі члени родини доживуть до
наступного клечання: якщо внесене на ніч дерево вранці залишалося зеленим – усі
будуть здорові, якщо листя почорніє – хтось тяжко захворіє, а може, навіть
вмре.
Під час святкування
дівчата влаштовували спільну їжу (обов’язково серед страв була яєшня). Яйце, починаючи з Пасхи,
проходило крізь усю весняну обрядовість: воно з’являлося як символ зародження
нового життя - писанки, а коли весна закінчувалася, яйце вживали у вигляді яєшні (зародок перетворювався на плід). З Зеленими святами закінчувалася головна
весняна календарна обрядовість.
Колись поширеним був
звичай, що називався "водити тополю”. Для цього дівчата
вибирали з-поміж себе найвищу дівчину, яка мала зображувати "тополю”. Її
рясно прикрашали намистом, стрічками, барвистими хустками і потім водили селом
і полями, де в той час уже колосились жита. Якщо зустрічалися люди,
"тополя” їм низько вклонялася, а господарі пригощали дівчат. "Тополі”
ж давали подарунки або гроші "на стрічки”. Водячи "тополю”, дівчата
співали:
Стояла тополя край
чистого поля;
Стій, тополенько, не
розвивайся,
Буйному вітрові не
піддавайся…
Обряд прикрашання дерев – відгомін дохристиянських часів. Наші предки вклонялися деревам, вшановували їх. Священні дерева були у них на полях, на
дорогах поміж селами. Прикрашання дерев та їхнє вшанування свідчить про бажання
заручитися могутньою допомогою природи у повсякденних справах хлібороба.
Існувало вірування, що й душі померлих оселяються у деревах, у його зеленому
гіллі. Саме тому Зелені Свята, крім усього іншого, – ще й народне свято
поклоніння душам небіжчиків, вшанування предків. Відбувається це тому, що на
Зелені Свята починає цвісти жито, а за давнім народним віруванням, у час
цвітіння хлібних злаків прокидаються померлі. Цвітіння хлібів – час дуже
відповідальний, від якого у значній мірі залежить врожай. Тому і поминали в цей
час своїх предків-небіжчиків, приносили їм жертву, влаштовували тризну. За
стародавнім віруванням – померлі предки – це постійні охоронці свого роду, його
покровителі, які здатні впливати на врожай і допомагати в усіх хліборобських
справах своїх нащадків. У Зелену суботу здавна існував звичай поминати
самогубців та усіх, хто загинув у невідомих країнах або зник безвісти.
Зелені свята наступили.
Святкує
весь народ весну.
Будинки листям
прикрасили,
Щоб вшанувати зе¢лені красу.
Немає коментарів:
Дописати коментар